Over ons

"Dé Nederlandse leverancier van slimme mobiliteitsoplossingen"

Excel Mobility is dé Nederlandse leverancier van slimme mobiliteitsoplossingen. Wij willen mensen helpen langer zelfstandig te blijven leven, ondanks een lichamelijke beperking. Met behulp van onze comfortabele hulpmiddelen kunnen zij weer genieten van het dagelijks leven en deelnemen aan de maatschappij. Dit drijft ons om te blijven innoveren en inspirerende producten en concepten op de markt te blijven brengen.

Excel Mobility is een professionele, internationaal gepositioneerde organisatie dat een breed assortiment aan hoogwaardige mobiliteitsoplossingen levert. Tevens voldoen de producten aan de hoogste product kwaliteitseisen en vindt productie plaats volgens de ISO13485 norm. Om de meerwaarde voor ieder product na te blijven streven, staan onze kernwaarden Kwaliteit, Innovatie, Duurzaamheid en Betrouwbaarheid hoog in het vaandel.

Excel Mobility bedient zowel de professionele Nederlandse markt als de Nederlandse retailmarkt en de internationale markt. In Steenbergen is het hoofdkantoor gevestigd, met een groot distributie- en logistiek centrum waaruit de Nederlandse markt, landen binnen Europa, Rusland en het Midden-Oosten worden bediend. Wij maken gebruik van een smart Warehouse Management System, waarmee we real time orders kunnen verwerken. Orderpicking vindt plaats middels slimme routes en is een continu proces binnen onze organisatie. Automatisch geboekte verzendingen en gekoppelde track en trace zijn een vanzelfsprekendheid.

Onze producten worden deels in eigen beheer ontwikkeld en deels samen met onze productiepartners, op basis van OEM of ODM. Wij werken uitsluitend samen met professionele ketenpartners met hoogwaardige producten en producttechnologieën. 

Vestigingen

Excel Mobility heeft drie vestigingen in Steenbergen, welke als één entiteit functioneren. Onze organisatie is lean en kent een weinig gelaagde structuur waardoor er snel beslissingen kunnen worden genomen en adequaat kan worden gereageerd op veranderende marktbehoeften. Het hoofdkantoor heeft een groot distributie- en logistiek centrum en een assemblage/aftersales afdeling. Tevens hebben wij in Steenbergen een experience showroom voor onze klanten van meer dan 600 m2, waar alle producten uit te proberen zijn en waar wij tevens trainingen verzorgen.

Wij hebben een onderdelenmagazijn met een totaaloppervlak van 500 m2 waar wij meer dan 18.000 artikelen op voorraad houden om snel service en ondersteuning te kunnen bieden aan onze klanten. Een modern geoutilleerd distributiecentrum, met een opslagcapaciteit van meer dan 6000 pallet plaatsen.

Binnen onze organisatie hebben wij een eigen reparatieafdeling welke tevens support geeft aan onze dealers en afnemers. Complexe vraagstukken en reparaties waar onze dealers niet voldoende kennis of middelen voor hebben, worden hier afgehandeld. Daarnaast doen wij productupdates en een beperkte eindassemblage voor een deel van onze producten.

Geschiedenis

Van Os Medical bestaat sinds 1971 en heeft bewezen een onderneming te zijn die, door middel van creatieve oplossingen en een doelgericht beleid met vaste waarden, is uitgegroeid tot een internationaal opererende onderneming met een gezonde toekomst en degelijk fundament. Een betrouwbare partner op zowel productniveau als op het gebied van marktontwikkeling en -ondersteuning.

Van Os Medical is een onderneming met een lang verleden wat constructief heeft bijgedragen tot de onderneming in de huidige vorm. Hieronder vindt u een overzicht met belangrijke punten uit onze geschiedenis.

  • 1971. Van Os Medical wordt opgericht. Een onderneming die zich, in eerste instantie, richt op verkoop van medische artikelen en verpleegartikelen welke regionaal verkocht worden. De onderneming ontwikkelt zich tot een aanbieder van een breed assortiment producten met een afzetgebied in Zuidwest Nederland.
  • 1979. Aansluitend op de vraag van verschillende klanten biedt Van Os Medical naast het op dat moment aangeboden assortiment voor de eerste keer rolstoelen en revalidatiehulpmiddelen aan. Geleidelijk neemt de vraag naar deze producten toe en ontwikkelt Van Os Medical zich steeds meer als all-round leverancier van medische- en revalidatiehulpmiddelen.
  • 1985. Van Os Medical wordt officieel importeur van Poirier Frankrijk, producent van rolstoelen en elektrorolstoelen. Het bedrijf richt zich meer en meer op verkoop door geheel Nederland via revalidatievakhandelsbedrijven. Inmiddels is de onderneming verhuisd naar een nieuwe locatie te ’s Gravenpolder, nabij Goes.
  • 1989. De merknaam Excel wordt geïntroduceerd. Concept is gebaseerd op het in eigen beheer ontwikkelen van producten maar de productie uitbesteden aan derden. De eerste Excel rolstoelen worden ontwikkeld voor langdurig gebruik.
  • 1992. De Excel 200 wordt geïntroduceerd, het meest succesvolle Excel product. De Excel 200 heeft de basis gelegd voor de huidige Excel producten range en een ommekeer betekend in de bedrijf/marktbenadering en verdere groei van de onderneming.
  • 1995. De merknaam Travelux wordt geïntroduceerd voor scootmobielen. Naast handbewogen rolstoelen zet Van Os Medical de eerste stappen richting gemotoriseerde hulpmiddelen. In november 1995 verhuist de onderneming naar Sint Philipsland, waar de onderneming de eerstkomende 10 jaar gevestigd zal zijn. Met een aanvankelijke oppervlakte van 1800 m2 met een showroom, assemblage afdeling en opslag.
  • 1997. Van Os Medical zet de eerste stappen naar een verdere internationalisering van de onderneming door een dochteronderneming op te richten in België, Van Os Medical Belgium B.V.B.A.
  • 1999. Een mijlpaal wordt behaald: de 50.000e Excel rolstoel wordt uitgeleverd. Verdere productontwikkeling zorgt voor een verbreding van het assortiment. Export geschiedt naar 5 landen en de onderneming richt zich steeds meer op internationale activiteiten.
  • 2005. VAN OS MEDICAL FRANCE S.A.R.L. wordt opgericht. Tevens verhuist de hoofdvestiging naar het nieuwe pand te Steenbergen en wordt de inmiddels tot 5200 m2 uitgegroeide locatie te Sint Philipsland omgevormd tot internationaal logistiek centrum. De 4100 m2 vloeroppervlakte in Steenbergen huisvest alle bedrijfsactiviteiten en biedt een ruime showroom waar trainingen gehouden worden voor dealers en importeurs.
  • 2006. Van Os Medical groep bereikt de mijlpaal van 150.000 verkochte rolstoelen en biedt een breed assortiment producten aan op het gebied van revalidatie en  thuiszorg. Organisatorische veranderingen zorgen voor een optimalisatie van resultaten en verhoging van efficiency.
  • 2008. De 4e zelfstandig opererende buitenlandse vestiging wordt opgericht in Engeland, Van Os Medical UK, Ltd.
  • 2011. Van Os Medical B.V. opent een nieuwe vestiging in Steenbergen, het 'Van Os Medical B.V. Electric Mobility Centre', waar de orders van de scootmobielen en elektrische rolstoelen verwerkt worden.
  • 2013. Van Os Medical B.V. opent een nieuwe vestiging in Steenbergen en verhuist zijn hoofdkantoor naar Koperslagerij 3.
  • 2018. Van Os Medical B.V. opereert verder onder de naam Excel Mobility.
  • 2021. Excel Mobility behaalt volledige ISO 13485 certificering.